Szex -ről is nyugtát?

Kis országunk bővölködik a különleges adózási esetekben. Nem elég, hogy azt sugallja az adóhatósági politika, hogy állampolgári "jó lelkiismeretből" jelentsük be látványos vagyongyarapodás címén azokat a személyeket akikkel nem vagyunk jóban, mára már olyan tevékenységek legalizációja fejeződik be mint a prostitúció.

A politikának nagy felelőssége van a társadalomi normák kialakításában. Mit enged, mit tilt meghatározó. Sajnálatos módon ma magyarországon legálisan működtethetők piros lámpás házak. A lényeg a szabályok betartása. Úgy tetszik az adóhatóság számára is a cél szentesíti az eszközt politika jelenik meg, azaz az adóbevétel a lényeg, az hogy szexuális szolgáltatásból származik nem baj. Elvégre "a pénznek nincs szaga" , hangzott a római vezetőtöl is mikor fia felháborodva vette észre, hogy már a nyilvános illemhelyeket is megadóztatja, pénzt szed be. Arról már senki sem beszél, hogy tényleg beszedhetők -e az adó bevételek. Nincs kialakult adatbázis például a jövedelembecsléses eljárásnak, hisz nem közismert a piac ezen szereplőinek tényleges jövedelemtermelő képessége.

Németország már ott tart, hogy akár egy tisztességes több gyerekes anyuka aki gyereknevelésből tér vissza a munkaerőpiacra azzal szembesülhet, hogy a munkaügyi központban javasolják a prostitúciót mint munkalehetőséget. Ennek az árnya fenyegető hazánkra nézve is.



A MPÉE (Magyarországi Prostituáltak Érdekvédelmi Egyesülete) a Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program 15,2 millió forint támogatásával beindított szexmunkásvállalkozó-képző tanfolyamon idén már bizonyítványt is oszt. Statisztikai Hivatal (KSH) besorolása szerint az szj 93.05.12.4 számon szerepelhet a tevékenység. Első körön az iskolapadból mintegy 110 egyéni vállalkozó kerül ki.

Az adóhatóság véleménye szerint az általános szabályok szerint adózhatnak az örömlányok és elszámolhatják az egészségügyi igazolásokhoz szükséges negyedévente kötelező orvosi vizsgálatok több százezer forintos költségét. Viszont a ruházkodással, sminkkel, fodrászattal, gumióvszerrel kapcsolatos költségelszámolással már nem ilyen elnéző az adóhatóság. Véleményük szerint kizárt az anyagköltség felmerülése, ezek nem kizárólag a vállalkozás érdekében merülnek fel. Nyilván az ősi szakmát űzők ezt sérelmezik annak ellenére, hogy egy üzleti tárgyalásokat végző cégvezető sem számolhatja el szemüvegét, nyakkendőjét, öltönyét, pedig olcsóbb ruházatot hordana ha munkaköre megengedné. Jogos lehet a kérdés, hogy igazságtalan -e a jelenlegi rendszer.

Az általános költségelszámolásban azonban benne lehetnek az utazási költségek, irodai-, könyvelői- díjak, reklám költségek, bérleti díjak, ha a saját lakásán "dolgozik" az arányos rezsiköltségek, mobil telefon díjak. Ennek ellenére az érdekvédelem tovább lobbizik előnyök megszerzéséért és rugalmasabb adóhatósági hozzáállásért.

Az iparengedéllyel dolgozó szexmunkások - akiket a ptk. ennél fogva nem nevez kontároknak - tevékenységük végzése során kérésre akár cégnévre szóló számla, egyéb esetben nyugta kibocsátására kötelezettek. Amennyiben az erkölcsi szint tovább romlik hazánkban, akkor hosszútávon - ha az üzleti vendéglátás során szokásosan elvárható ellátások átalakulnak - még az is elképzelhető, hogy reprezentáció címén elszámolható költség is lesz a szexuális szolgáltatás. Előbb - utóbb egy szemfüles adóellenőr akár próbavásárlás címén igénybe is vesz szolgáltatást, hisz diszkriminációnak minősülne ha ezt az adózói kört ezen típusú ellenőrzések során megkülönböztetnék. Akárhogy is nézzük ez elfogadhatatlan.